KUNSTENAARS

Kunstenaars ARThousiast

Pieter Vierhout

Kunstenaar Pieter Vierhout aan het werk

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoon van een bekwaam schilder te zijn is niet altijd gemakkelijk. Pieter Vierhout, in 1957 geboren in Almelo,trok als twaalfjarige graag met zijn vader de natuur in om de schetsen. Vader Leo beheerste het vak van de traditionele schilderkunst tot in de puntjes en de jonge Pieter gaf blijk van veel talent.

Toch was de weg naar de academie niet vanzelfsprekend. Leo Vierhout had naast zijn schilderkunst altijd een reguliere baan gehad en wist dat een toekomst in de kunst een ongewisse was. En Pieter zelf, een groot natuurliefhebber, aarzelde tussen biologie en schilderen. Het werd uiteindelijk de lerarenopleiding aan de academie Minerva in Groningen, de academie die bekend staat als enige in Nederland de traditionele figuratieve schilderkunst te onderwijzen. Maar van schilderen was geen sprake. Twintig procent van de tijd werd aan beeldende vakken, vooral tekenen en grafiek, besteed en wel tachtig procent aan pedagogiek en didactiek. Ook later toen hij eenmaal voor de klas stond bestond het grootste deel van zijn tijd uit het organiseren van de lessen en alles er om heen. Aan het echte werk kwam hij niet toe.

Toen hij het onderwijs verlaten had en een baan vond in de buitendienst van een milieu adviesbedrijf ging het beter. Hij nam het schilderen serieus ter hand en is daar nu zo’n tien jaar met grote intensiteit mee bezig. Sinds kort is hij fulltime kunstschilder.

 Lex Grote

Kunstenaar Lex Grote

 

 

 

 

 

 

 

Lex Grote (Eindhoven,1958) volgde de Grafische opleiding in Eindhoven en de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch.

In zijn werk laat Grote zich leiden door zijn persoonlijke expressie en inspiratie:
“Ik componeer. Op het doek komt vakmatig terecht wat het op dat moment nodig heeft. Ik ben met meerdere werken tegelijk bezig,zet ze steeds weg. Ik kijk goed,zie wanneer het ‘af’ is;dan hoef ik er niets meer bij te zetten.”

Op doeken en lijsten, ook van zijn hand, brengen voorstellingen tot uiting wat er in Grote omgaat: “Ik zet mezelf open, vind steeds iets nieuws. Dat proces breng ik zelf op gang: atelier in, muziekje op, aan de gang. Soms klikt het ineens met een werk, soms maak ik toevalstreffers. Dan gebeurt er iets, mijn ambachtelijke flow.”

Hij mag zich graag onderdompelen in het proces, het is het resultaat dat telt:

“Wat zegt mijn werk, wat vertelt het de kijker?”

Grafische elementen zoals de rechthoek en de driehoek, de ordenende vlakverdeling ,de kruizen; ze zijn zijn handelsmerken geworden. Figuratief is hij ook in een oogopslag herkenbaar, eerder aan de typische “Grote stoel” en de “Grote Tulp”, nu aan de kleerhanger, de vis en de vrouwelijke vormen. Maar ondanks zijn enigszins figuratieve elementen van de laatste tijd is zijn werk toch in basis abstracte kunst te noemen.

Lex Grote exposeerde onder meer op Aruba, in Rotterdam ,Amsterdam en veel in Eindhoven en de wijde omgeving. Hij schiep de Vreemde Eend, die Stadssociëteit Transmissie Eindhoven uitdraagt. Hij heeft continue exposities, onder meer bij Pennings Inside te Eindhoven en in zijn privé galerie aan de Geldropseweg in Eindhoven. Tevens exposeert hij regelmatig in diverse galerieën en neemt hij regelmatig deel aan kunstbeurzen. Hij wordt bewonderd door collectioneurs en liefhebbers. In grote en kleine ondernemingen, bedrijven en particuliere praktijken hangt zijn werk op prominente plaatsen aan de muren. Zijn signatuur is inmiddels voor velen herkenbaar. Hij leert en inspireert tijdens workshops en cursussen. Krijgt opdrachten vanuit diverse disciplines en hij slaat graag nieuwe richtingen in. Welke? Zeg het maar.

Lex Grote vertrekt. Vanuit een beeld, een geluid, spanning.
Hij geeft zich over. Aan het ambacht, de emotie, uitspatting.
Hij handelt. Volgt het krachtveld.
Grote bouwt. Grafische lijnen voor houvast.
Vervolgens maakt hij ruimte, schildert stukken weg
haalt vlakken naar voren, terugkerende patronen.
Hij kijkt, zet weg, bekijkt.

“Mijn ideale schilderij is een krachtig en eerlijk doek met gevoel en verstand”.
Elke keer weer begint hij aan de tocht daar naartoe.

Daniela Jordanova

Daniela Jordanova reflects in her work on the complexity of the personal human universe and its relationship to nature and its social environment. Her research investigates the confrontation between different types of realities. As artist she proposes an approach by combining both figurative and abstract forms, mostly working in series. Her creations include different visual mediums: drawing, collage, painting, video and site specific installations.

Founder of Art Production in 1997 in Nantes, France (together with Stefan Yordanov) she also conceives and designs projects (installations, sculptures, interactive structures) for interior or outdoor public spaces. These artistic interventions could be temporary but also sustainable as well. The challenge of these projects in different areas: science, industry, education, etc. is to create new situations in the social space and therefore initiate new points of view.

www.danielajordanova.eu

 

Sandra Boots

 

Kunstenares Sandra boots

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een kunstenaar word je niet, je bent het! Al op jonge leeftijd begin ik me te ontwikkelen op artistiek gebied. Mijn opleiding volg ik op het vakcollege Sint Lucas. Ik studeer af als vormgever ruimtelijke presentatie en communicatie. Hierna ben ik me verder blijven ontwikkelen als veelzijdig creatief vakvrouw. Tijdens het uitvoeren van creatieve en kunstzinnige projecten ontdekte ik de kracht van creativiteit. De positieve uitwerking die creativiteit op een mens kan hebben. Als levensgenieter is dat een aspect van het vak waar ik meer uit wilde halen. Ik ben een tweejarig kunstproject gaan uitvoeren op een school voor langdurig en chronisch zieke kinderen. En ik heb een aantal jaren ervaring opgedaan als creatief begeleider van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel en kinderen met een gedrag- of ontwikkelingsstoornis. Gegroeid door deze ervaring ben ik weer teruggekeerd naar de wereld van de kunst en heb ik mijn bedrijf Boots@Work opgericht. De naam zegt al genoeg; bij Boots wordt gewerkt! Gewerkt aan autonome kunst! Gewerkt aan workshops! Gewerkt aan opdrachten! Kortom Boots@Work is er voor al je creatieve wensen en maakt ze waar.

 

Qing Chun

Qing Chun in eigen galerie met schilderijen

 

 

 

 

 

 

 

 

De ouders van Qing Chun werkten beiden in een medicijnen fabriek.  Op 6 jarige leeftijd wilde hij al schilder worden.  Hij krijtte veel in zijn kindertijd. Toen hij 8 jaar was ging hij ook naar de fabriek om te werken. Hij schilderde toen veel, hij had veel tijd daar, en maakte portretten van oude mannen. In zijn jeugd heeft hij 2 jaar in HuNan XiengFen een opleiding gedaan om machines te  bedienen. Om te kunnen overleven.

In de loop der jaren veranderden de oude, vaak trieste mannen in jongere mensen. Er bleek vraag te zijn naar zijn nieuwe portretten. Toen hij 24 jaar was heeft hij voor het eerst werk geëxposeerd in een galerie. Toen hij 27 jaar oud was is hij gestopt met het werken in een fabriek. Hij is toen terecht gekomen bij de Guangzhou Academy of Fine Arts en hier na 6 jaar afgestudeerd.

Op 37 jarige leeftijd is hij naar Beijing gegaan om 3 jaar in de leer te gaan bij Yang Furu. Zijn werk werd verkocht onder naam van deze kunstenaar. In ruil voor het schilderwerk dat Qing Chun verrichtte kreeg hij eten, onderdak en kon hij leren van zijn meester. In Beijing heeft Qing Chun zijn eigen stijl kunnen ontwikkelen.

Na 3 jaar nodigden vrienden van Qing Chun hem uit om naar Shenzhen te komen. Eerst was Qing Chun droevig, want hij kon zich misschien nog wel beter ontwikkelen op de plek waar hij was.

Er zijn meerdere plaatsen tussen Beijing en ShenZhen waar Qing Chun heeft gewoond, maar in ShenZhen heeft hij veel contacten kunnen opbouwen voor zijn werk en is het weer altijd goed. Hij heeft daar een atelier en verblijft daar zonder zijn vrouw en kind. Zij wonen in een dorp op 5 uur afstand van ShenZhen.

Met het grote paletmes dat hij gebruikt kan hij zijn gevoel goed neerzetten. Hij vind ’t fijn dat ’t recht is en niet flexibel zoals een penseel. Beweging is waar hij van houdt. In zijn werk zoekt hij een balans tussen de westerse techniek en Chinese onderwerpen. Zijn nieuwste landschappen gemaakt in voorjaar 2015 zijn hier een goed voorbeeld van.

Groepsexposities van Qing Chun
HongKong Arts Centre 1995, Chinese art
Dafen Art Museum, 1999, Exbition of Contemporary Chinese Portrait Painting
Shenzhen Art Museum, China, 2015, Two artists show

 

Stefan Yordanov

Kunstenaar Stefan Yordanov bij een van zijn schilderijen

 

Stefan is born in 1972 in Sofia, Bulgaria

Lives and works in Amsterdam, The Netherlands

Stefan has taken part in (so!) many solo- en groupexpositions, projects with his sister Daniela Jordanov.

Education:

Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (1990 – 1994)

Hogeschool van Amsterdam, TEHATEX (1994 – 1996)

Academie voor Beeldende Vorming in Amsterdam (1995 – 1997)

0

0

0

Annerose Langeveld

annerose

Ik wilde bioloog of kunstenaar worden. Ik koos voor kunst, omdat ik hierin mijn passie voor natuur, sculptuur en wetenschap in vrijheid kan combineren en bovendien een idee uit kan dragen.

Ik maak zowel vrij werk, als werk in opdracht.

Mijn vrije werk gaat over de steeds veranderende relatie tussen mens en natuur. Het fascineert mij hoe onze hedendaagse opvattingen over natuur – en wat wij als natuurlijk ervaren – bepaald worden door o.a. onze economie, cultuur, wetenschap en technologie. In  dit verband ervaar ik een zekere tweestrijd tussen het geweten en het dagelijkse leven, die ook sterk terug te vinden is in mijn werk.
Onze kennis brengt ons ontzettend veel en maakt ons in theorie al onsterfelijk. Wetenschap en economie zorgen er ook voor dat de grenzen tussen “pure” en kunstmatige natuur en cultuur vervagen. Dit zien we overal om ons heen. De oorspronkelijke natuur wordt vervangen door onze gecreëerde natuur. De drang naar het romantische ideaal van eenheid met de natuur lijkt echter in deze tijd weer sterker te “herleven” in een gecultiveerde vorm.

In mijn vrije werk ga ik in op ethische aspecten van de veranderende “natuur”. De werken die ik de afgelopen jaren gemaakt heb gaan vooral over het gebruik van dieren door de mens. Dit komt tot uiting in onschuldig ogende (sur-)realistische sculpturen, die een verhaal vertellen en tegenstrijdige gevoelens oproepen.

Een voorbeeld hiervan is het werk “Ruphus with roadkill”. De gecultiveerde, doorgefokte chihuahua als accessoire of surrogaatkind, die voor een fortuin aangekleed wordt, staat in schril contrast met de aangereden dieren op de weg. Het werk gaat over onze merkwaardige standaard van uiterlijke schoonheid die wij verlangen, ook van onze huisdieren. Het gevolg is dat deze huisdieren hierdoor zelf geen draaglijk leven hebben door ernstige gezondheids-klachten. Ruphus draagt een bontjas die ik heb gemaakt van drie platgereden konijnen, die ik zelf van de weg af heb gepeuterd- en  gelooid.

In mijn werk isoleer ik een element uit de realiteit, dat ik uitvergroot en samen laat gaan met mijn verbeeldingskracht, waardoor een verhaal ontstaat. Met herkenbaarheid in vorm en emotie wil ik mensen verleiden om beter te kijken, om hen vervolgens het verhaal te laten ontdekken en na te laten denken over de wereld waarin we leven. De boodschap is soms heel direct aanwezig in het werk en soms latent, door de toevoeging van details, attributen of door mythische elementen. Materiaal en techniek staan in dienst van mijn idee, de emoties en de boodschap die ik over wil brengen.

Het werk Biodome verbeeldt een mogelijk toekomstperspectief van de aarde, een doemscenario: een globe bedekt met water, waaruit o.a. wolkenkrabbers, industrie en het poolgebied met palmbomen herrijzen. Het mythologische thema van de schildpad die de wereld draagt, komt o.a. voor in de Hindoe-, Chinese- en Indiaanse mythologie. Zeeschildpadden staan in sommige mythologiën symbool voor het eeuwige leven, wat ze helaas in werkelijkheid niet (meer) hebben, aangezien ze o.a. door de klimaatsveranderingen waarschijnlijk uit zullen sterven. De naam van het werk en de wijze van exposeren verwijzen naar een gesloten biosfeer en de eindigheid van onze levende wereld.

Opleidingen
2005 -2007 Academie voor Beeldende Vorming, Fontys Hogeschool Tilburg,
Docent beeldende kunst en vormgeving, 1ste graad, cum laude behaald.
1999 -2003 Academie voor kunst en Vormgeving St. Joost, Avans Hogeschool Breda,
studierichting autonome beeldende kunst, diploma behaald.
1995 -1999 VWO, Cambreur College, Dongen / HAVO, IDBS, Breda, diploma behaald.
Volg ons actuele kunst aanbod
Voornaam
Email
Subscribe!